Od 1 lipca 2021 roku każdy właściciel i zarządca budynku musi złożyć deklarację do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
Kto ma obowiązek zgłoszenia do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB)?
Każdy, kto ma w domu piec, kominek, a nawet kuchnię węglową – musi indywidulanie zgłosić to do bezpośrednio „online” lub do swojej gminy. Katalog urządzeń, które muszą być wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB), jest bardzo pojemny, obejmuje również m.in. kotły i grzejniki gazowe, kotły na paliwa stałe, pompy ciepła, instalacje fotowoltaiczne czy ogrzewanie elektryczne. Z kolei za mieszkańców budynków wielorodzinnych, deklarację składa zarząd wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni. Na zgłoszenie będzie 12 miesięcy. Po tym czasie za zaniedbanie tego obowiązku można dostać mandat do 500 zł, a jeśli sprawa trafi do sądu – grzywnę do 5 tys. zł. W przypadku budynków oddanych do użytku po 1 lipca 2021r. oraz wymiany źródła ciepła na zgłoszenie będzie 14 dni.
Jak złożyć deklarację? Wzory deklaracji do pobrania poniżej. Formularz A – dotyczy budynków i lokalów mieszkalnych, natomiast Formularz B – dotyczy budynków i lokali niemieszkalnych.
Deklarację do CEEB można złożyć online poprzez portal ZONE: www.zone.gunb.gov.pl Należy kliknąć w przycisk „złóż deklarację”, system krok po kroku przeprowadzi przez cały proces składania formularza. Deklarację źródeł ciepła i paliw stałych mogą złożyć przez Internet jedynie osoby, które posiadają profil zaufany albo e-dowód. System wymaga bowiem uwierzytelnienia za pomocą tych narzędzi.
Deklarację do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków będzie można złożyć także tradycyjnie, w wersji papierowej. Mieszkańcy gminy Nowiny mogą pobrać deklarację ze strony gminy lub uzyskać wersję papierową bezpośrednio w Urzędzie Gminy Nowiny. Wypełnioną deklarację należy dostarczyć do Urzędu Gminy Nowiny.